Arkiverade artiklar från 2008

Bigårdsträff med bin och bigarråer (27 juli 2008)

Ölands biodlare och kanske främst de nordöländska har haft en minnesvärd sommar. Säkert tycker bina detsamma!

Långvarig torka är inte det mest gynnsamma för de små  arbetssamma individerna. Mycket tid går åt för vattenhämtarna i kupan att förse samhället med vatten  vid yngeluppfödning och honungsberedning. Vid alla upptänkliga vattenställen har det dykt upp bin. En av våra döttrar delar utediskplatsen med bina men det fungerar i all sämja!

Nektar är binas energikälla. Den utgörs av en sockerlösning av varierande styrka och för att kunna lagra nektarn för vinterbruk omvandlar bina den till honung. Det blir dåligt med nektar under så här långa torkaperioder.

Nu är det dags att slunga högsommarhonungen. Den skörden blir för oss i norr betydligt mindre än förra året.

Hela sommaren har biodlare som vanligt samlats hos varandra för att ta del av varandras kunskap och utbyta idéer angående biodling. Trots att ön är liten skiljer sig förhållandena ur biodlingssynpunkt åt.

Göran Andersson , Strandtorp i Mellböda var värd för säsongens sista bigårdsträff. Göran har varit biodlare i många år och har mycket att ge sina kollegor i branschen.

Inte bara nordölänningar hade tagit sig till Strandtorp den här soliga och heta söndagen. Göran Andersson i Övra Ålebäck och Lars Dahlgren från Dörby hade trotsat hettan och bilköerna för att byta åsikter med oss här i norr. Efter en tur ut till en av Görans bigårdar kunde vi konstatera att honungstillverkningen i trågkupan var i full gång och yngelmängden var stor.

Görans fru Åsa bjöd oss på bigarråer och glass med härlig honung. Det blev en perfekt avslutning på sommarens bigårdsträffar!

Gunnel Lundeberg, Korpskog - augusti 2008

Blöt bigårdsträff på Skäftekärr

I söndags (6 juli 2008) mötte en skara biodlare upp för att ta del av en repetition av hur vi behandlar våra bin för att hålla Varroakvalstret stången.

Trots hällande regn kunde vi genomföra vad vi planerat, då det fanns ett bra vindskydd att tillgå. Vi på norra Öland upptäckte kvalstret först förra året medan man sedan minst 5 år tillbaka tampats med det på södra Öland. Tyvärr kan vi inte bli kvitt kvalstret men det gäller att använda sig av de behandlingsmetoder, som man vet fungerar och som SBR rekommenderar.

Hela Öland tillhör zon 1 och det innebär att kvalstret finns över hela ön.

Alla biodlare är skyldiga att behandla sina samhällen både för sina egna bins överlevnad och sina biodlande grannars bin. Hoppar en biodlare över behandlingen äventyrar den biodlaren andras bigård.

Alla biodlare bör ha det lilla häftet, som heter Varroabekämpning med ekologiska metoder. Häftet är gratis och kan fås från Biodlarföreningen eller Jordbruksverket.

Studera sidorna, som behandlar myrsyra och oxalsyra extra noga. Kontakta Bitillsynsman om du tvekar.

Nästa gång ses vi hos Göran Andersson i Strandtorp, Böda. Söndag den 27 juli kl.14.  Passa då på att ta med en honungsburk, som du vill ha bedömd. Du kan också lämna in den tidigare till Lotti & Max på Färgladan, för vidare befordran till Göran.

Gunnel Lundeberg, Korpskog - juli 2008

Blöt bigårdsträff på Skäftekärr

Hela Öland tillhör zon 1 och det innebär att kvalstret finns över hela ön.

Gunnel Lundeberg, Korpskog - juli 2008