Arkiverade artiklar från 2015

Referatet från vårt 100 års jubilem i Ölandsbladet den 17/11 2015.

Ölands Biodlare firade hundraårsjubileum (2015-11-15)

Det var festligheter hela söndagseftermiddagen när Ölands Biodlarförening hade årsmöte och samtidigt passade på att fira sitt hundraårsjubileum. Dagen avslutades med kaffe och tårta

Gunnel Lundeberg berättar om föreningens historia och presenterar den jubileumsskrift hon satt ihop, med innehåll från det gångna seklet med Ölands Biodlarförening.

Ölands Biodlarförening har 105 medlemmar och omkring hälften av dem deltog vid årsmötet på Hotel Skansen i Färjestaden. I samband med detta skulle också föreningens hundra år firas. Därför samlades man vid lunchtid för att äta lunchbuffé. Men innan det blev mat var det välkomstdrink och mingel samt tipspromenad. Den senare bestod av frågor som rörde biodlarföreningen eller själva biodlandet.

Innan årsmötesförhandlingarna tog vid bjöds det på musikunderhållning av Oscar Werninge som spelade klassisk musik på tre olika instrument, från 1700-, 1800- och 1900-talet.

Dagen avslutades med kaffe och tårta med texten Ölands Biodlarförening 100 år. Då berättade också Gunnel Lundeberg, ordförande i föreningen 2004-2010, om dess historia. Hon har genom bland annat intervjuer, läsning av gamla protokoll och besök på föreningsarkivet i Kalmar fått fram en hel del historik och sammanställt den i en liten jubileumsskrift med namnet Ölands Biodlarförening 100 år. Där framgår bland annat att det från början var tre olika föreningar; Södra Ölands biodlarförening, Mellersta Ölands biodlarförening och Norra Ölands biodlarförening. Det beskrivs också att Drottning Viktoria samma år som föreningen startades hade planerat att uppmuntra bi- och trädgårdsskötsel på Öland och att det året efter (1916) startades en fond för ändamålet. Ur den söker vi och får bidrag varje år, säger Gunnel.

I skriften finns också information om hur biodlingen har sett ut och bedrivits under det gångna seklet, vilka faror som funnits i form av sjukdomar och parasiter hos bina samt vilka olika aktiviteter föreningen anordnat.

Det som utmärker den här föreningen är att det alltid varit så många kvinnor, säger Gunnel.

Hennes historieberättelse följdes av rättning av tipstävlingen och presentation av vinnarna i en fototävling som man har haft under året till firande av jubileumet. Lite föreningsstatistik presenterades, av Hans Lundell som är utbildnings-, statistik- och webbansvarig.

Föreningen har policyn att alla medlemmar som lämnar in honung för testning och blir godkända får använda den speciellt framtagna etiketten där det står Ölandshonung. I samband med testningen utses också den godaste honungen och presenteras på årsmötet.

Årets utmärkelse för godast honung gick till Stina Johansson, Borgholm, och Olle Ljungström, Stora Frö. Christer Jonsson, Räpplinge, var med i tätstriden och fick ett hedersomnämnande.

Text och foto Carin Svensson Ölandsbladet