Träffar och möten söndagar kl 14.00 för medlemmar och andra intresserade.

28 januari

Biodlarcafé, Norra Möckleby Hembygdsgård.

Övervintring.

I byn finns Grain Heavens bageri och Alex Arnold. Vi får veta mer om hennes planer och får pröva hennes produkter, några med honung i.

18 februari

Biodlarcafé, Löttorp Nya biblioteket.

Vårutveckling och foder.

Vi besöker och får reda på allt om det nya biblioteket i nya Åkerboskolan.

Biodlarcafé, Paradisverkstaden, Färjestaden.

Den första vårinspektionen.

Besök i verkstaden som tillverkat keramik på Öland sedan 1975 och utökat med många andra verksamheter sedan dess.

28 april

Föredrag. Honungssensorik, IOGT Algutsrum,

Petra Varenhed.

Om sorthonung, sensorik och Petras verksamhet bl.a som honungssommelier och pollenanalytiker.

12 maj

Bygg och städdag Himmelsberga

Tillfälle att träffas för att sköta om vår lokal, utemiljö och använda vår fina grillplats i vackra Himmelsberga.

26 maj

Bigårdsträff, Erik Olsson, Tvärskog.

Erik har en omfattande verksamhet med många egna lösningar och en imponerande drottningodling.

16 juni

Bigårdsträff, Dag Zerne, Össby.

Idag tar oss ända ner till Ölands sydspets och besöker Dag och Lotte som berättar om sin biodling i topplistkupor och övrig verksamhet i bysmedjan.

19 juni och 14 augusti

OBS onsdag.

Bisafari för barn och ungdomar, Himmelsberga

Barn och ungdomar får en spännande inblick i binas värld.

28 juli

Varroadag, Bigårdsträff, Himmelsberga.

Allt om den viktiga varroabekämpningen samt rent praktisk när, hur och vad ska man göra? Du får själv tillfälle att pröva på olika metoder.

25 augusti

Föredrag. Allt om propolis, Vuxenskolan Borgholm

Undine Westphal

I den här kursen kommer vi att lära oss hur propolis skapas, hur man skördar och hur man bearbetar den. Tillsammans ska vi laga en propoliskräm och lära oss hur man använder den.

8 september

Bigårdsträff, Per och Yvonne Påhlsson, Holmetorp

Höst och förberedelse för nästa säsong.

Per och Yvonne har på kort tid byggt upp en omfattande verksamhet, med ca 100 samhällen och honung av olika sorter, rena såväl som smaksatta.

15 september

Bygg och städdag Himmelsberga

6 oktober

Honungsbedömning, Borgholm.

Vår bedömningskommitté redovisar hur honungsbedömningen går till utifrån vårt reglemente. Burkar tas emot för bedömning.

20 oktober

Biodlarcafé. Hembygdsgården Löt

Säker invintring.

Löts hembygdsförening har lagt ner ett omfattande arbete med renovering av skolan till den fina möteslokal det är idag.

17 nov

Årsmöte

Året som varit summeras, vi blickar framåt till nästa år och så utser vi Ölands bästa honung.